Zene első látásra! Ez a jelmondata a BlattNight-nak, a főváros legfrissebb és egyik legizgalmasabb közösségi éneklős eseményének. Adott két „játékmester“, egy tucatnyi kórusdarab és a kottaolvasó közönség – aki ebben az esetben főszereplője is a havonta megrendezett, jókedvű esteknek. A BlattNight-on együtt blattol a hobbiénekes, a profi, a karnagy és a zeneszerző – ezt nekünk is látnunk-hallanunk kellett!

Történetünk Budapesten, pontosabban az Erzsébetvárosban játszódik egy kora tavaszi szombat estén. Az egyik eldugott utcában, egy valamikori üzlethelyiségben olyan kéttucatnyian lehetünk, és egy-egy ital társaságában kedélyesen beszélgetünk – egész addig, amíg a társaság elé ki nem állt a két házigazda – pont, mint egy házibuliban…

A két „játékmester“: Dénes-Worowski Marcell és Terray Boglárka. Fotó: Takáts Zsófia

…persze ez nem egy szokásos házibuli – bár nincs kizárva, hogy másoknál is előkerül egy-egy kotta a társaságban. A főváros legfrissebb éneklő programja, a BlattNight több mint egy éve hónapról hónapra egyre több érdeklődőt vonz. A karmester és nagybőgőművész Dénes-Worowski Marcell és a Zeneakadémián tanító Terray Boglárka egy olyan programot hoztak létrehozni, ahol az alkalmi és a profi kottaolvasó egyaránt új kórusdarabokat fedezhet fel, mindezt remek társaságban!

Fotó: Takáts Zsófia

Egy-egy BlattNight-est tulajdonképp a kórusmuzsika igen gyors folyamát kínálja a vállalkozó kedvű kottaolvasóknak.

A februári kottamenü például így festett:

  • először egy Gastoldi-mű,
  • azután egy Bach-kantáta részlete,
  • majd egy kortárs egyházi darab Kaposi Brúnótól,
  • azután egy Hassler-madrigál,
  • majd Händel Izrael Egyiptomban című oratóriumának részletei,
  • ezután vissza a kortárs zenébe Wilhelm Killmayer darabjával,
  • egy kis spanyol reneszánsz Tomás Luis de Victoria tollából
  • végül pedig a korona: Arvo Pärt Magnificatja.
Fotó: Takáts Zsófia

Gyenge másfél óra alatt legalább egyszer mindenki megfordul a kottapultok mögött, aki pedig egy-egy darabra a nézőtéren marad, szurkoló módjára szorít a szólamokkal küzdőknek, hogy kiállják a próbát, és legalább együtt érjenek a darabok végére – néha, valljuk be, heroikus küzdelem árán. A félidei szünetre már jó 50-re nő a februári BlattNight vendégeinek létszáma. Házigazdáink láthatóan számítottak arra, hogy a második félidőre átalakul a közönség, így ismét sorra veszik a darabokat, hogy mások is kipróbálhassák, milyen Bach-kantátát vagy Händel-oratóriumot blattolni.

A végére jó sokan lettünk… Fotó: Takáts Zsófia

A BlattNight otthona a kezdetek óta a Blaha Lujza térhez közeli Hársfa utcában, egy régi üzlethelyiségben létrehozott „kulturális nappali“, az ISON. A hely elsősorban a Szent Efrém Férfikar próbahelyeként, bázisaként funkcionál, emellett viszont számos „mikrokulturális“ programnak is otthont ad, a pultosok pedig be is állnak énekelni a blattolók közé…

Balázs Edgár, a Szent Efrém Férfikar énekese és Bubnó Lőrinc, az együttes művészeti vezetője egész este a vendégeket szolgálta ki, majd a záró Pärt-blattolásra mindketten beálltak énekelni is… Fotó: Takáts Zsófia